Jeg beklager for de billeder der ikke vender rigtigt, men computeren vil ikke helt som jeg vil.
Som I allerede har set, virker mit "natron-blæseri" efter hensigten. Jeg blev dog overmodig og prøvede på det stykke metal der forbinder bagsvinger og bagbremse. Den er lakeret og brød sig ikke om behandlingen. Skidtet kom stadig af, men lakken blev noget mat at se på. Så ved jeg det
Men til rent metal virker det skidegodt. Det er helt ærgerligt at jeg skal pakke karburatorerne ved under kåben igen. De er blevet renset med natron, fik børstet det værste pulver ud af krogene og så har de to runde dæksler fået en tur med Autosol.
Den ene skilte jeg ad først, lukkede hullerne til, blæste den, åbnede den og samlede det hele igen - den anden lukkede jeg bare hullerne til, blæste den og åbnede så bagefter og gik indmaden efter. Der kom ikke pulver ind i nogen af dem, men havde der gjort det, kan det jo bare skylles ud med vand. Men det er da rart at vide at de holder tætte.
For at lukke de små huller til, stoppede jeg stof ind til det sluttede tæt mens de store blev tætnet med fingrene fra en gummihandske. Handsken kunne fint holde til at blive blæst på.
Jeg burde have nok til en anden gang - jeg tror ikke jeg har brugt et helt kilo endnu. Nogen der mangler natron?
Jeg har købt det her
http://www.vilofarm.dk/shop.php?action= ... &fold_cat= til den nette sum af 178 kroner inkl. moms og fragt. Det ligner fuldstændig det man bruger til mad, men kan åbenbart også bruges til køer med sur vom
Forresten kan natron ikke anbefales at bruges natron som gødning. Græsplænen ser ikke helt tilfreds ud
Puslespil for store drenge
Idag var dagen jeg skulle finde en defekt på min reservedelscykel. Termostaten til kølervæsken var gået helt fra hinanden og den var grøn og irret. Jeg røg fluks på eBay for hvis den var stået af på denne fine cykel, var der ingen chance for at den stadig var noget værd på min den gamle. Skal man følge serviceintervallerne, skal der skiftes kølervæske hvert andet år eller efter 20.000 km. Jeg har kørt 60.000 km på 5 år og har aldrig gjort noget ved køleren. Så der var ikke ret gode udsigter. Jeg havde dog prøvet at skille termostathuset ad, men skruerne var mildt sagt ikke samarbejdsvillige.
Første hit på et ny termostat var over 400kr. og så skulle den sendes fra England. Det gav mod på at give min den gamle et nyt forsøg. Det kostede kun en skrue, men til gengæld var der den fineste termostat til mig. Den blev testet med lidt varmt vand og et stegetermometer. I følge Hayne's skal den gerne begynde at åbne sig ved 80-84 grader og være 8mm åben ved 95 grader. Den skulle op på ca 90 før den åbnede sig og den åbnede sig ikke mere end 7mm, men det er godt nok til mig.
Mon ikke der er 120.000km mere i den den til højre?
Næste store skridt er at få stellet sandblæst og malet. Så jeg her været i gang med at tømme stellet for alt der kan løsnes. Men der er jo altid noget der ikke vil af. Jeg havde knækket noget af en gevindstang som så havde efterladt en lille gave i en af de møtrikker der er svejset fast på stellet.
No problemo - jeg har jo en udtrækker, så bare kom an. Der blev boret et lille hul og en-to-tre så har jeg en knækket udtrækker.
Der var et par andre steder hvor gevindet var ved at være noget træt, så nu bliver der sat nye møtrikker på hvor der er behov for det.
Jeg har haft et lille mysterium. Den her har jeg ikke kunnet tage af.
Jeg kunne godt dreje på den gennemgående bolt, men den ville ikke flyttes til siden. Hverken med den lille eller den store hammer. Heller ikke hvis den blev drejet og slået på samtidig. Men så var den selv ude om det. Vinkelsliberen gjorde det lidt bedre.
Det er i øvrigt nogle meget pæne lejer.
Så er alt fjernet og der alle gevind er fyldt ud så de ikke bliver sandblæst. Jeg fandt i øvrigt lige ud af jeg ikke kan få centralstøttefoden fra tyskeren over på cyklen. De øjer det skal monteres i er blevet skåret af. Ikke engang ret pænt

Men hva, jeg har klaret mig uden indtil nu, så det går nok. Nogen der mangler en centralstøttefod?
Der er blevet købt ind, så det er til at gå til når stellet engang bliver færdig.
Min oprindelig plan med at skulle sprøjtemale selv, er blevet ændret en smule. Det ville blive væsentlig dyrere og noget mere besværligt. Til kåben vil det måske være det værd, men man kommer jo ikke til at kunne se frygtelig meget at stellet alligevel. Så nu bliver det med spraydåser. En grunder, en maling og en lak. Malingen er faktisk en rigtig Hondafarve, men fra bilafdelingen. Der hvor jeg købte det, kunne jeg vælge lige hvad jeg ville have - så blandede de det og fyldte det på en dåse. Det er sgodda smart, mand!
Lakken er to-komponent, hvor alt er i samme dåse, men først blandes når man trækker i en lille split i bunden af dåsen. Også ret smart.
Der er blevet købt et 16-tands tandhjul som jeg er spændt på at prøve. Jeg ræser sjældent af sted, så jeg kommer nok ikke til at savne den smule optræk jeg mister.
Epoxy'en er til at klistre en af dutterne på kåben fast. Jeg tænker jeg vil bore et lille hul hele vejen gennem dutten og ind i "roden" af dutten der stadig sidder fast på kåben. Så skal der en lille metalstang eller andet ned i hullet sammen med noget lim. Jeg håber det kan gøre tricket.
Hvis nogen sidder med en bedre opskrift, modtages det med kyshånd.
Er der nogen der har erfaring med at fjerne de originale klistermærker uden at lave mærker i lakken? Og hvis det kan lade sig gøre, er der så for meget forskel mellem der hvor klistermærkerne har siddet og hvor der ikke har været noget?