Indlæg af stødende karakter slettes uden varsel. Øvrige indlæg vil forblive på forum til 'evig' tid. Vis omtanke med brugen af foto og video, hele internettet kan kigge med.
Jeg går og spekulere i om jeg tør give mig i kast med justering af ventiler har aldrig prøvet det før , men er det noget man selv kan give sig i kast med eller skal man overlade det til en fagmand . Hvis jeg forsøger er der noget man skal være særlig OB's. På ? Håber på nogle gode råd.
Hilsen Anders
Skomarn og jeg gjorde det sidste vinter på vores Africa Twins. Det er ikke svært men tager tid første gang da der er en del afmontering inden man kan kommen ned til ventilerne. Vi brugte Haynes og fulgte den step by step og det er ikke raket videnskab. Vi kan anbefale at afmontere alt der er i vejen for ventildækslerne så i har god plads til justeringen. Vi gjorde det med karburatorerne monteret, hvor vi ugen efter pillede karburatorerne af for at rense dem. Det er meget lettere at komme til ventilerne uden karburatorer:-)
Følg Haynes og gi jer god tid.
BTW nogen der ved hvor man kan bestille originale africa twin værkstedbøger?
Jeg har både Haynes bog og know-how...og der er jo ikke langt til Bjergstedvej (faktisk kører
jeg jo forbi hver dag ), så...hvornår havde du regnet med at skulle have det gjort, for så
finder vi da bare ud af det
Hej Bønne
Det lyder virkelig godt jeg det er virkelig pænt af dig hvad siger du til en gang i næste uge eller når det passer dig jeg er altid hjemme du ved hvor jeg bor.
Hilsen Anders
Hej Anders og Bønne. Kan i tage lidt billeder og fortælle lidt om det værktøj i bruger, kan det være en hjælp til andre. I må også gerne fortælle lidt om hvordan i får fingrene ind samme med søgerbladet til ventilvippearmen. Jeg har forsøgt mig engang, men mistede modet, da jeg rigtig skulle til at skrue.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Hej.
Vil lige nævne hvis det er Transalp der skal stilles ventiler på så vær opmærksom på at der er forskel på spillerum og det vist ikke nævnes i alle alle rep. håndbøger. Se evt her http://www.ta-deti.de/ta/valves.html.
Har selv en ældre orginal Honda rep. håndbog som foreskriver 0,1 (som det skal være på den første årgang) Første gang jeg kontrollerede var ventilerne meget stramme som om de måske var stillet efter den første årgang 88 og ikke 0,2 og 0,15 som de skulle være for 94.
og her er lige et link til Haynes manual. http://ironbrothersmc.com/motors/Honda/ ... ansalp.pdf
Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Har man ikke prøvet det før, skal man være forberedt på at gøre det nogen gange før at man er helt sikker på hvordan, det skal føles at være færdig.
Vær opmærksom på dæksel til krumtapaksel - det må ikke spændes for hårdt, ellers koster det et nyt næste gang. Pas iøvrigt på, når du spænder det op, at unbrako soklen ikke bliver ødelagt. Et nyt kan fås pænt billigt og så kan man ligeså godt bestille pakninger med til de andre dæksler.
For mig, var det lettest at pille søgerbladene ud af sættet. De bør bøjes for enden inden at man går igang.
For at åbne til udstødningsventilen, er nøglen fra det medfølgende værktøjssæt bedst, da den har en lav profil og kort arm. Større værktøj er der så vidt jeg husker ikke plads til.
Når du alligevel stiller ventiler, ville det være en god ide at synkronisere karburator samtidigt. Jeg lavede et manometer af oliefyldt plasticslange og det virkede fint. Benzintank var en rengjort shampooflaske - den havde en studs, der passede med benzinslangen.