Velkommen til, Carstn.
Ja, tre cykler må man have... og en af dem bør være en Varadero

Nu bliver den så din nummer tre, men den kan meget nemt gå hen og blive nummer ét når først du får kørt lidt på den og lærer den at kende
Eftersom jeg har kørt 148000 km på min nu siden 2009 (2008 model købt ny i foråret 2009), mener jeg at være kvalificeret til at kunne give dig lidt råd og vejledning.
Mht. køb; jo, først og fremmest er den bygget i 3 udgaver igennem årene.
Den første udgave, 1999 til og med 2002, var "afrundet" i designet, havde karburator og 5 gear. Den var lidt tørstig og ligesom på de gamle Africanere, havde den elektriske benzinpumpe ikke det bedste ry, men den kan forholdsvis let erstattes af enten en Mikuni vacuumpumpe eller en elektrisk Facet pumpe. Knastkædestrammeren på den forreste cylinder havde også ry for at begynde at rasle på et tidspunkt, men køber man en ny strammer, får man en nyere og forbedret udgave.
Fra 2003 blev kåbe designet mere skarpt i linierne og den fik nye instrumenter, bagenden var den samme. Den fik også det manglende 6. gear og indsprøjtning, hvilket medførte et noget lavere benzinforbrug. Fra 2004 kunne den fås med eller uden ABS.
I 2007 fik den igen en "ansigtsløftning", hvor det sorte plask bundskjold blev erstattet med et i alu og bagenden blev ændret til et mere skarpt design i stil med kåben, samt endnu en gang, nye instrumenter.
Derudover har der gennem tiden været foretaget mindre ændringer, f.eks. havde de første insprøjtningsmodeller stadig choker, mens de senere fik en "Idle Air Control Valve", der styrer tomgangen via ECU´en. Bagstøddæmperen har også været forbedret et par gange.
Varaderoen vejer 278 kg fuldtanket og har et højt tyngdepunkt, men når først man har lært den at kende er det ikke noget problem, faktisk kan man vende det til en fordel og udnytte det, da cyklen samtidig har en fantastisk balance og f.eks. snoede fjeldveje i Norge er den som skabt til. Som du jo nok har gættet, er kørestillingen oprejst og da cyklen samtidig er forholdsvis høj, har man et godt overblik. Sammen med en saddel der er velpolstret og stor nok til at man kan ændre sidestilling efter behov, giver det også muligheder for langturskørsel ud over det sædvanlige.
Motoren har masser af kræfter, både hvad angår effekt og moment og op til omkring 200 km/t er der altid rigeligt overskud uanset hvilket gear og omdrejninger man kører i/med. Dog er indsprøjtningsmodellerne, ligesom på mange andre cykler, pga. forureningskrav pint så meget i de lave omdrejninger, at de kan være lidt drilske at køre langsomt på... men det kan nemt forbedres med f.eks. en PowerCommander

.
Hvilken model/årgang du vælger at gå efter, er selvlfølgelig op til dig selv og din økonomi. Personligt ville jeg gå efter en 2007 eller nyere, da det er den mest gennemarbejdede... og i mine øjne også den pæneste
Ved ikke om du er klar over det, men det tiende ciffer i Hondas stelnumre refererer til årgangen, er det f.eks. et 6-tal, er det en 2006 model. Nogle af dem der står til salg er nemlig overgemte modeller og kan derfor godt fremstå som nyere modeller end de i virkeligheden er.
Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive dem her, så skal jeg gerne svare udfra bedste evne