Hej Bønne og I andre dygtige folk
Jeg har en udfordring med min AT Rd07, ‘95, 60000km og har med interesse læst tråden. Vil du m.fl. give et bud på en diagnose?
Jeg kører en tur i går, hvor det lange lys og gps er sat til. Efter ca. 80 km. sætter maskinen ud. Strømmen går og lyset forsvinder i panelerne, motoren sætter ud og det lykkes ikke at trille den igang, mens den er i drift.
Ved parkering er status til at starte med ingen lys eller tænding virker, men efter ganske kort tid er der svagt lys i instrumenter, horn virker svagt, bremselyset og nærlys virker svagt og ingen starterfunktion. End ikke en klokken fra startrelæ høres.
Jeg tjekker sikringer ved starter og motionerer multistik ved ensretter - intet at bemærke.
Da alt el virker konkluderer jeg sammen med Glenn Nielsen, at den må kunne trilles igang og det virker.
Turen hjem går strålende, men med alt el slået fra.
Ved hjemkomst sættes alt el til og den går ikke ud. Alt virker, men svagt langt lys. Jeg slukker og starter et par gange - den springer i gang.
Dagen efter er den ligeså frisk og jeg måler følgende på batteriet:
Slukket u. tænding: 12,0 v.
Tændt m. nærlys, langt lys, blinker, bremselys, varmehåndtag og horn + lidt ekstra omdrejninger: 11,4 v.
Tændt u. elforbrug overhovedet + lidt ekstra omdrejninger: 14,0 v.
Historik:
Jeg har i forsommeren sat Oxford varmehåndtag på, som ikke leverer kontinuerlig drift, men slår til og fra, da den automatisk registrerer kapaciteten på batteriet og slår fra hvis spændingen er for lav. Så derfor on/off drift.
Derudover har hornet været lidt spagt i lyden i en tid.
Cyklen er købt i 2016, hvor batteriet vist nok var friskt. Vedligehold fulgt på cyklen ellers og den kører som en drøm - til nu.
Ekstraudstyr på cyklen: Oxford varmehåndtag, 12 v. /usb stik x 2 på cyklen, samt hunstik til DIN stik udgang, hvor lader kan isættes efter behov.
Minuspolerne til disse har jeg samlet på stelforbindelsen under sædet (hvor det originale grønne stel kabel sidder). Jeg har derefter lagt en ret kraftig stel forbindelse fra disse til minuspol/bat. Vistnok 16 mm2.
Pluspolerne til disse har jeg samlet i en polboks under sædet med en samlet afgang til + pol på batteri. Igen en ret kraftig forbindelse. Vistnok 16 mm2.
Så er det ensretter, fladt batteri eller noget helt tredje?
Jesper