AT 650er eller AT 750er

Her kan debateres alt, næsten.
PAVJ

AT 650er eller AT 750er

Indlæg af PAVJ »

Har en dejlig AT650 fra 1989, 39000 km, problemfri cykel. MEN skal der nu ske noget nyt ? -
Vil det give større køreoplevelse at anskaffe en 10 år nyere AT 750er ?
Og hvad vil det koste ?

Poul
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Nej!

Indlæg af Søren Dahl »

Nej - det vil ikke give dig ret meget større oplevelser - den oplevelse det er at køre på en AT 650 er meget lige det at køre på en AT 750 FANTASTISK!

Kom og prøv min - og vurder selv!
Jeg har en AT fra 99.

Jeg bor ved Randers kanten.

Mvh Søren
PAVJ

Okay m.m.

Indlæg af PAVJ »

Tak for svaret og tilbuddet om at prøve din. Måske kender du det med at lige pludselig så skal der sgu´ ske noget nyt. Jeg har haft kigget på BMW R1150GS, den nye TransAlp. Men synes at prisen er rigelig for begge. Derfor nok tanken om at få en AT750. MEN hvis forskellen på den jeg har ikke er slående så kan det da godt være jeg skal køle lidt af. Har iøvrigt hørt at det ville være en god ide at pille bagsvingeren af min AT650er, for at få smurt aksler og lejer. Kender nogen til sådan en operation ? ( Den fejler ikke noget, knirker ej heller )
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Re: Okay m.m.

Indlæg af yaknudsen »

PAVJ skrev:Har iøvrigt hørt at det ville være en god ide at pille bagsvingeren af min AT650er, for at få smurt aksler og lejer. Kender nogen til sådan en operation ? ( Den fejler ikke noget, knirker ej heller )
Ikke nogen dårlig ide. Min var allerede noget grim og rusten indeni efter
16.000 km.

Det er ikke svært, gjorde det selv da jeg skulle skifte kædekit på min
XL650V6. Jeg skrev lidt om det i nedenstående tråd.

http://honda-allroad.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=188
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

Hej Yaknudsen. Tak for dit svar. ( Der kommer da iøvrigt ikke mange kommentarer i forhold til visninger )
Gæst

Indlæg af Gæst »

Altså det er jo bare at pille baghjulet af og sørge for at kæden og andre ting ikke hænger i vejen. og så piller du møtrikken af bagsvingerbolten. Slår bolten ud med en lang pind. og derefter er der fri adgang til lejer osv.
Men vær dog forsigtig med nålelejer, de kan nemt splittes ad i atomer.

Du kan jo heller ikke forvente at alle de kigger på tråden har et svar på dit spørgsmål. og ellers så prøv www.tenere.dk Der er også en del teknisk kyndige folk.
Brugeravatar
Søren Dahl

Hej Pavj

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Pavj

Du bør kraftigt overveje hvilken slags MC kørsel du primært kommer til at køre - begge maskiner er fine - den gamle GS'er er et gennemprøvet produkt - den nye alp er spritny udvikling og virker garanteret også upåklageligt - men der er endnu ikke så meget tilbehør - men læser man det nye Touratech skriver de, at de fra foråret er klar til at levere bodywork til denne maskine - og det vil jo pynte gevaldigt at få skiftet alle plastic sliddelen ud med laserskåret kram fra Touratech og sat styrtbøjler på. Jeg er ikke total solgt over for Hondas nye projekt - måske fordi standard opsætningen er en anelse for asfalt præget til mig - men det kan der laves en hel del om på med hjælp fra Touratech.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Okay m.m.

Indlæg af Nejmann »

PAVJ skrev:Har iøvrigt hørt at det ville være en god ide at pille bagsvingeren af min AT650er, for at få smurt aksler og lejer. Kender nogen til sådan en operation ? ( Den fejler ikke noget, knirker ej heller )
Jeg kan sige så meget, at det er smart at få det gjort før den begynder at fejle noget. Når boltene først er rustet fast i bøsningerne, og skal fjernes med dorn, mukkert og varmeblæser, så er det pludselig ikke så nemt at gå til :-?.

Er man meget smøre-entusiastisk, kan man jo montere smørenipler når delene alligevel er afmonterede 8-).

mvh Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl

Svinger....

Indlæg af Søren Dahl »

Synes faktisk jeg kan huske jeg var med til det omtalte projekt, Kåre. Der er foretaget indgreb på super teneren som er nemmere at udføre husker jeg.

Ligesom at skifte kædekit og kæde uden samleled - det gør vi heller ikke en anden gang :lol: - puha det var hårdt :shock:

Mvh Søren
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

Jeg kan nu bytte min AT 650, årg. 1989 - til en AT 750, årg 2003. Km stand er det samme på begge 40000 km. Min 650 er meget velholdt og fungerer fint. Jeg vil tro jeg kan bytte for netto 50.000 kr. Jeg kan umiddelbart godt få råd, MEN i en familieøkonomi skal der jo være fornuft i prioriteringerne !! ( hus, biler, teenagemobiler, hytteferie og andre behæftelser ) - Jeg kører pt. ikke meget på MC, 4000 - 6000 km om året. Men måske ville en ny give lidt flere pendler km. Spørgsmålet er om sådan en ATer fra 1989, efterhånden fases ud i forhold til reservedele og slidstyrke ??? og den anden er jo trods alt 14 år nyere !!!!!!!
Er lige nu ved at få lavet en specialbøsning til ophæng ved bagsvinger, da den originale ikke kan fåes mere.

Hvor lang levetid kan man forvente ? :shock:

Gode overvejelser / indspark søges - så jeg kan få taget en beslutning.
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Der kan være mange fordele ved at have en 14 år nyere maskine, men jeg
tror ikke at du vil opleve nogen kæmpe forskel i køreoplevelsen. Jeg vil
mene at disse maskiner (AT/TA) er blandt de maskiner som kommer til at
holde aller længst blandt sammenlignelige maskiner. Forudsat at man
vedligeholder dem korrekt - naturligvis.

Der bliver næppe problemer med at skaffe reservedele (igen i forhold til
andre sammenlignelige maskiner), og de er bevisligt slidstærke som bare
pokker. Mere end 100.000 kilometer uden nogensomhelst problemer er vist
ret almindeligt.

Men hvis det føles rigtigt, så tag springet. Det er i reglen den første
indskydelse som er den rigtige, og man skal huske at motorcykler vælges
med hjertet (og ikke med hjernen). Faktisk lige som med kvinder. ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

Man skal huske at motorcykler vælges
med hjertet (og ikke med hjernen). Faktisk lige som med kvinder. ;-)[/quote]

Ja det er sgu´rigtig nok. Betryggende at høre din udmelding omkring reservedele og driftsikkerhed. Jeg beholder den gamle, det føles nemlig rigtig. Den kører skidegodt. Nu vil jeg prøve at finde nogle tasker, evt. bløde. ( her skal ikke drages sammenligning med dit citat om kvinder ) :oops:
Så vil jeg prøve at komme en tur til Finland og Nordkap.
Brugeravatar
Søren Dahl

Det har jeg prøvet....

Indlæg af Søren Dahl »

Det er en god ide - jeg har prøvet at køre til Nordkapp - og det kan jeg godt anbefale 8-)

Mvh Søren
PAVJ

Re: Det har jeg prøvet....

Indlæg af PAVJ »

[quote="Søren Dahl"]Det er en god ide - jeg har prøvet at køre til Nordkapp - og det kan jeg godt anbefale 8-)

Kørte du via Finland ?
Hvor lang tid tog det ?
Hvad kørte du på ?
Var du alene ?
Var det godt vejr ?

Uha en masse spørgsmål, men dette er jo også snakkesiden. :-D

Poul
PAVJ

BMWimmer

Indlæg af PAVJ »

Er lige kommet hjem efter nogle dage i det Tyske. Hold da op hvor er de glade for deres lækre GSere - og alle MC blade har fokus på de nye modeller. På forsiden af et magasin stod der om den nye F800GS: " Die Deutsche Africa Twin "

Poul
Besvar