Er højden et problem?
Er højden et problem?
Hej
Går netop og overvejer hvilken maskine jeg skal anskaffe mig. For kort tid siden har jeg endelig fået taget mig sammen til at anskaffe mig mc-kørekort (jeg er 36 år). Jeg har kig på henholdsvis transalp og africa twin. Jeg har prøvet et par transalp'er og kan vældig godt lide dem, men jeg er egentlig mere varm på en Africa Twin. Dog er jeg bange for at højden af maskinen kan være et problem. Jeg er 175cm. For nylig så jeg den nye Yamaha Tenere hos en forhandler. Den var helt klart for høj til mig, og forhandleren sagde at han huskede Africa Twin modellen som værende lige så høj. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det? Højden på transalp er ikke noget problem.
mvh
Thomas
Går netop og overvejer hvilken maskine jeg skal anskaffe mig. For kort tid siden har jeg endelig fået taget mig sammen til at anskaffe mig mc-kørekort (jeg er 36 år). Jeg har kig på henholdsvis transalp og africa twin. Jeg har prøvet et par transalp'er og kan vældig godt lide dem, men jeg er egentlig mere varm på en Africa Twin. Dog er jeg bange for at højden af maskinen kan være et problem. Jeg er 175cm. For nylig så jeg den nye Yamaha Tenere hos en forhandler. Den var helt klart for høj til mig, og forhandleren sagde at han huskede Africa Twin modellen som værende lige så høj. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det? Højden på transalp er ikke noget problem.
mvh
Thomas
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
En AfricaTwin har højere sædehøjde end en TransAlp.
Jeg har prøver begge maskiner, og jeg er "lidt" vertikalt udfordret
ca. 170, og med meget korte ben ( i følge min kone). Og jeg kan kun lige nøjagtigt røre jorden med tåspidserne, på min TransAlp, hvis begge ben skal ned.
Og jeg havde ikke problemer med at køre på Africaneren (kun en kort prøvetur). MEN jeg kan sagtens forestille min en situation hvor man kan komme i vanskeligheder.
Hvis man kommer til at holde lige ved et hul i jorden.
Hvis man skal vende og kommer op på fortovet.
Og den slags.
Men hvis du har "normal" benlængde, så tror jeg ikke det umiddelbart vil volde problemer, med en Africaner, der er jo ikke så stor forskel.
Omkring 20 mm.
Men som foreslået ovenstående, det skal prøves.
Jeg har prøver begge maskiner, og jeg er "lidt" vertikalt udfordret

Og jeg havde ikke problemer med at køre på Africaneren (kun en kort prøvetur). MEN jeg kan sagtens forestille min en situation hvor man kan komme i vanskeligheder.
Hvis man kommer til at holde lige ved et hul i jorden.
Hvis man skal vende og kommer op på fortovet.
Og den slags.
Men hvis du har "normal" benlængde, så tror jeg ikke det umiddelbart vil volde problemer, med en Africaner, der er jo ikke så stor forskel.
Omkring 20 mm.
Men som foreslået ovenstående, det skal prøves.
Senest rettet af Nikolajsen 19. okt 2008, 18:45, rettet i alt 2 gange.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
- Søren Dahl
- Indlæg: 1713
- Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
- Geografisk sted: Kolding
Hej Thomas
Sædehøjden er 85 cm på en AT'er.... jeg kender en hvis AT'er du gerne må prøve
Mvh Søren

Mvh Søren
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Efter lidt googling fandt jeg disse sædehøjder:
Ny Tenerè.............................................895 mm
Africa Twin fra 2001-2002.......................860 mm
TransAlp 2000 og frem.................. 843 mm
Hmm...............ikke helt det Søren skriver, men Tenerè'en uden tvivl den højeste.
Ny Tenerè.............................................895 mm
Africa Twin fra 2001-2002.......................860 mm
TransAlp 2000 og frem.................. 843 mm
Hmm...............ikke helt det Søren skriver, men Tenerè'en uden tvivl den højeste.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
-
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
- Geografisk sted: Beijing, Kina
- Kontakt:
Hej Thomas.
Hoejdeforskellen paa en TA og en AT er tilsyneladende kun 17 mm og du kan paa 10 min. let saenke AT'en lidt i forgaflen - loesne 8 bolte i forgaffelbroerne - flytte roerene lidt op og spaende igen - og vupti, saa du har en lidt lavere model...
Ellers kan du evt. ogsaa faa lavet saedet lidt lavere.
Hilsen
Torben - Kinesien
Hoejdeforskellen paa en TA og en AT er tilsyneladende kun 17 mm og du kan paa 10 min. let saenke AT'en lidt i forgaflen - loesne 8 bolte i forgaffelbroerne - flytte roerene lidt op og spaende igen - og vupti, saa du har en lidt lavere model...
Ellers kan du evt. ogsaa faa lavet saedet lidt lavere.
Hilsen
Torben - Kinesien
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Nu har jeg også kigget i Haynes, og de påstår følgende.
Transalp har alle årgange været 850 mm
Africa Twin årgang:
88-89 (650 ccm)......................880 mm
90-92......................................880 mm
93-95......................................860 mm
96 og frem...............................870 mm
Og så ved jeg ikke...... hvis der har været nogen 750 ccm i 88 og 89, er det vist 850 mm.
Jeg ved godt nok ikke rigtigt om jeg tør stole på disse oplysninger, for alle andre steder, jeg kan finde noget om TransAlp, siger de, som tidligere skrevet, 843 mm.
Transalp har alle årgange været 850 mm
Africa Twin årgang:
88-89 (650 ccm)......................880 mm
90-92......................................880 mm
93-95......................................860 mm
96 og frem...............................870 mm
Og så ved jeg ikke...... hvis der har været nogen 750 ccm i 88 og 89, er det vist 850 mm.
Jeg ved godt nok ikke rigtigt om jeg tør stole på disse oplysninger, for alle andre steder, jeg kan finde noget om TransAlp, siger de, som tidligere skrevet, 843 mm.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'