Hvor er i henne?
- Nikolajsen
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Der er mindst 2 grunde til at jeg ikke kører mere på grus/jord veje, end jeg gør.
1: Som allerede nævnt i denne tråd, er der ikke ret mange af dem, her på sjælland.
2: Min motorcykel, uanset hvilken model det er, skal ikke stå hjemme, og være møgbeskidt, så hvis jeg har været ude på sjov, så skal den vaskes. Og det er så der det komer ind "det er trods alt sjovere at køre på MC, end det er at vaske den" også selv om det så betyder at jeg fravælger grus/jord veje til fordel for asfalt.
Hvorfor skal den så vaskes:
1: fordi en motorcykel (selv en Honda) har bedre af at stå ren, end beskidt.
2: den er meget nemmere at vedligeholde når den er ren, man ser/hører simpelthen evt. fejl tidlige/nemmere. Og hvad nytter det at smøre bøsningen i f.eks. bremsepedalel, hvis der sidder et lag snavs uden på. Jae okay, det er bedre en ingen smøring, men der vil uvilkårligt blive trukket snavs med ind.
3: den er pænere, når den er ren.
Nu skal dette ikke forstås sådan at min altid er fuldstændigt ren
, men jeg prøver.
Hvorfor har jeg så valgt netop en TA:
1:Svorger (Yaknudsen)havde sådan en, så jeg havde mulighed for at prøve den, og fandt ud af at man sidder "konge" på sådan en, altså perfekt kørestilling.
2: en affjedring der er tilpas "lang" til at den optager alle ujævnheder, uden at man får stød i bagen. altså tæt på perfekt affjedring.
3: Jeg havde kun VFR'eren dengang, og kunne derfor godt sammenligne køreegenskaberne på asfalt, med en der KUN er beregnet til asfalt. Og man skal være lidt....øhe...hardcore, for at mangle asfalt egenskaber på en TA. Altså asfalt egenskaber som helt sikkert overstiger det jeg tør.
4: og så er der bare SLET ingen problemer, når man møder en svensk grusvej, eller det der er værre. Altså den kan køre alt det jeg kan, alle de steder jeg kan tænkes at ville køre.
Jeg vil ikke udelukke at der findes en motorcykel der er lavet til asfalt, som opfylder de første 3 punkter. Men mon ikke det bliver svært med nummer 4.
I øvrigt er jeg enig med Yankie, det gælder om man selv er tilfreds med sit køretøj, der er jo også rigtigt mange som syntes det er fedt at ændre sin cykel, så man knabt kan se hvad det har været før, det vill jeg aldrig gøre.
Ovenstående er mine egne meninger, og jeg vil ikke påstå at det er videnskabeligt bevist.
1: Som allerede nævnt i denne tråd, er der ikke ret mange af dem, her på sjælland.
2: Min motorcykel, uanset hvilken model det er, skal ikke stå hjemme, og være møgbeskidt, så hvis jeg har været ude på sjov, så skal den vaskes. Og det er så der det komer ind "det er trods alt sjovere at køre på MC, end det er at vaske den" også selv om det så betyder at jeg fravælger grus/jord veje til fordel for asfalt.
Hvorfor skal den så vaskes:
1: fordi en motorcykel (selv en Honda) har bedre af at stå ren, end beskidt.
2: den er meget nemmere at vedligeholde når den er ren, man ser/hører simpelthen evt. fejl tidlige/nemmere. Og hvad nytter det at smøre bøsningen i f.eks. bremsepedalel, hvis der sidder et lag snavs uden på. Jae okay, det er bedre en ingen smøring, men der vil uvilkårligt blive trukket snavs med ind.
3: den er pænere, når den er ren.
Nu skal dette ikke forstås sådan at min altid er fuldstændigt ren

Hvorfor har jeg så valgt netop en TA:
1:Svorger (Yaknudsen)havde sådan en, så jeg havde mulighed for at prøve den, og fandt ud af at man sidder "konge" på sådan en, altså perfekt kørestilling.
2: en affjedring der er tilpas "lang" til at den optager alle ujævnheder, uden at man får stød i bagen. altså tæt på perfekt affjedring.
3: Jeg havde kun VFR'eren dengang, og kunne derfor godt sammenligne køreegenskaberne på asfalt, med en der KUN er beregnet til asfalt. Og man skal være lidt....øhe...hardcore, for at mangle asfalt egenskaber på en TA. Altså asfalt egenskaber som helt sikkert overstiger det jeg tør.
4: og så er der bare SLET ingen problemer, når man møder en svensk grusvej, eller det der er værre. Altså den kan køre alt det jeg kan, alle de steder jeg kan tænkes at ville køre.
Jeg vil ikke udelukke at der findes en motorcykel der er lavet til asfalt, som opfylder de første 3 punkter. Men mon ikke det bliver svært med nummer 4.
I øvrigt er jeg enig med Yankie, det gælder om man selv er tilfreds med sit køretøj, der er jo også rigtigt mange som syntes det er fedt at ændre sin cykel, så man knabt kan se hvad det har været før, det vill jeg aldrig gøre.
Ovenstående er mine egne meninger, og jeg vil ikke påstå at det er videnskabeligt bevist.
Senest rettet af Nikolajsen 07. mar 2009, 23:03, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Yankie, det har da intet med påstand at gøre. Vel nærmere undren, ligeså vel som jeg også selv stiller spørgsmålstegn ved ting jeg ikke helt forstår.
Nikolajsen..
Du argumentere jo rigtig fint, stor respekt for det
Men jeg vil stadig mene at lang vandring på affjedring ikke er lig god affjedring. Men jeg kan godt se hvad du mener.
I øvrigt så synes jeg sagtens vi kan diskutere holdninger osv, vi kan vel kun blive klogere. Der er jo intet i vejen for en diskussion, også selvom bølgerne kan gå lidt højt. Der er jo trods alt stadig forskel på en livlig diskussion og så personlig tilsvining.
Nikolajsen..
Du argumentere jo rigtig fint, stor respekt for det

Men jeg vil stadig mene at lang vandring på affjedring ikke er lig god affjedring. Men jeg kan godt se hvad du mener.
I øvrigt så synes jeg sagtens vi kan diskutere holdninger osv, vi kan vel kun blive klogere. Der er jo intet i vejen for en diskussion, også selvom bølgerne kan gå lidt højt. Der er jo trods alt stadig forskel på en livlig diskussion og så personlig tilsvining.
Jeg er meget enig med Nikolajsen - jeg kommer fra en VFR 750 og en Blackbird og godt nok er sidstnævnte svær at slå på asfaltegenskaber når det går stærkt. Men jeg fandt ud af, at jeg aldrig udnyttede fartressourcerne. Og så sidder man simpelthen bedre ift. flere parametre - også når det går halvstærkt - på en Varadero.
Men jeg har rene gadedæk på den og har ingen planer om at køre grus eller grovere
Men jeg har rene gadedæk på den og har ingen planer om at køre grus eller grovere

- Nikolajsen
- Kontakt:
Korrekt, men jo længere vandring, jo længere kan man tillade at fjederen trykkes sammen, ved et stød. Og dermed blødere for al den affjederet vægt, incl. chaufførentingtilsalg skrev:Men jeg vil stadig mene at lang vandring på affjedring ikke er lig god affjedring. Men jeg kan godt se hvad du mener.

Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Erklærer mig enig med svoger Nikolajsen.
Det er helt i orden at der er nogen som udtrykker kammeratlig hån over
for folk der fortrinsvist bruger deres AllRoader på asfalt, og vasker den
efter brug.
De må så til gengæld finde sig i at blive kammeratligt hånet for at være
frelste fundamentalister.
Man sidder KONGE på en TransAlp. Og for nogen af os er komfort også
en vigtig parameter. For ikke at forglemme sublime touring evner.
Og en TransAlp fortjener efter min mening mere end nogen anden MC
betegnelsen AllRoad - meget tættere på det optimale kompromis mellem
det hele kan jeg ganske enkelt ikke forestille mig.
Så det er derfor uhyre logisk at en TransAlp bliver brugt til forskellige ting.
Og det genialt smukke er at man kan gøre det ene den ene dag, og det
andet den næste dag. Eller 2% plæver og 98% asfalt. Eller 90% plæver
og 10% asfalt. Den kan det hele. (Og en AT er lidt mere til plæver, og en
Varadero er lidt mere til asfalt).
Os drengerøve som kører på AllRoad maskiner har helt klart fattet noget
som de andre ikke har fået øje på. Uanset om vi kører meget plæver
eller meget asfalt.
Og nu hvor jeg har fået sagt det jeg gerne vil, så må i andre gerne
diskutere videre om hvem der har den rigtigste indstilling til at køre
på MC, og hvem der er den sejeste.
Det er helt i orden at der er nogen som udtrykker kammeratlig hån over
for folk der fortrinsvist bruger deres AllRoader på asfalt, og vasker den
efter brug.
De må så til gengæld finde sig i at blive kammeratligt hånet for at være
frelste fundamentalister.
Man sidder KONGE på en TransAlp. Og for nogen af os er komfort også
en vigtig parameter. For ikke at forglemme sublime touring evner.
Og en TransAlp fortjener efter min mening mere end nogen anden MC
betegnelsen AllRoad - meget tættere på det optimale kompromis mellem
det hele kan jeg ganske enkelt ikke forestille mig.
Så det er derfor uhyre logisk at en TransAlp bliver brugt til forskellige ting.
Og det genialt smukke er at man kan gøre det ene den ene dag, og det
andet den næste dag. Eller 2% plæver og 98% asfalt. Eller 90% plæver
og 10% asfalt. Den kan det hele. (Og en AT er lidt mere til plæver, og en
Varadero er lidt mere til asfalt).
Os drengerøve som kører på AllRoad maskiner har helt klart fattet noget
som de andre ikke har fået øje på. Uanset om vi kører meget plæver
eller meget asfalt.

Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
nu siger du man sidder KONGE på en Transalp hehe.. Så vil jeg spørge dig..
Har du prøver at køre 850 km i et stræk, kun pause for at spise og tanke op, på en TA fra 1989. Med standard sæde?? hehe..
JEg kan sige dig, sædet på en sådan Transalp er alt andet en konge
Jeg fik allerede ondt i røven efter 150 km. Det kan måske hænge sammen med at jeg forinden den føromtalte tur havde kørt rundt i finland i en god uges tid på en masse lækre skov- og grus veje.. Med ondt i røven hele ugen.
De 10 dage jeg var afsted fandt jeg i hvertfald ud af en ting, et standard sæde på den første generation TA er ikke specielt røvvenligt på langture hehe..
eller.. piver jeg for meget .. ??

Har du prøver at køre 850 km i et stræk, kun pause for at spise og tanke op, på en TA fra 1989. Med standard sæde?? hehe..
JEg kan sige dig, sædet på en sådan Transalp er alt andet en konge

Jeg fik allerede ondt i røven efter 150 km. Det kan måske hænge sammen med at jeg forinden den føromtalte tur havde kørt rundt i finland i en god uges tid på en masse lækre skov- og grus veje.. Med ondt i røven hele ugen.

De 10 dage jeg var afsted fandt jeg i hvertfald ud af en ting, et standard sæde på den første generation TA er ikke specielt røvvenligt på langture hehe..
eller.. piver jeg for meget .. ??

- Nikolajsen
- Kontakt:
Nu ved jeg ikke lige om det er mig eller yaknudsen du spørger. Men jeg tror jeg kan svare for os begge.tingtilsalg skrev: Har du prøver at køre 850 km i et stræk, kun pause for at spise og tanke op, på en TA fra 1989. Med standard sæde?? hehe..
Nej.
Og sædet er netop en af grundene til at det skulle være en nyere model, der er MEGET stor forskel på comforten, fra 89' til 06'. (efter min mening.)
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Nej ikke 850 km. i et stræk. Kun 800. På standard sæde på en 2006 TA.
Bevares - jeg kunne godt mærke min røv, men det var INTET i
sammenligning med de mange andre maskiner jeg har prøvet.
Og min røv er desværre alt andet end fyldig.
Har du prøvet at køre langtur på mange andre maskiner. I givet fald hvilke
maskiner som du har erfaringer med er mere komfortable end en TA. ?
Bevares - jeg kunne godt mærke min røv, men det var INTET i
sammenligning med de mange andre maskiner jeg har prøvet.
Og min røv er desværre alt andet end fyldig.
Har du prøvet at køre langtur på mange andre maskiner. I givet fald hvilke
maskiner som du har erfaringer med er mere komfortable end en TA. ?
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Jeg har kørt lidt GS500 i mine unge dage hehe.. Den er selvfølgelig ikke rigtig at sammenligne med en transalp. Ellers har jeg mest kørt XR600 og XR650R, men kun på ture op til ca 150 km i et stræk.
Jeg ved godt at sammenligningsgrundlaget er lidt tyndt. Men på fx advrider.com kan man også læse rigtigt mange der får lavet andet sæde til deres ældre TAer. noget må jo tyde på at det bare er for ringe.
Men godt at høre at sædet er blevet noget bedre på de nye modeller
Jeg ved godt at sammenligningsgrundlaget er lidt tyndt. Men på fx advrider.com kan man også læse rigtigt mange der får lavet andet sæde til deres ældre TAer. noget må jo tyde på at det bare er for ringe.
Men godt at høre at sædet er blevet noget bedre på de nye modeller

Ting til salg:
Jeg forstår hvad du skriver, og har heller ikke sagt du er kommet med en påstand om noget. Jeg skrev at Mathias' spørgsmål i det citerede sidste indlæg kunne lyde lidt hen af en påstand. Men nu er jeg jo også gift med ham og kender ham derfor.
Jeg kan ikke udtale mig så meget om min AT da jeg fik den sidste år, men som nævnt synes jeg at være ret godt tilfreds med køreegenskaberne indtil videre. Jeg har også haft gademotorcykler (Bandit og Fireblade) men glæder mig til at prøve en allroader så man kan smutte af vejen når man har lyst til det.
Jeg forstår hvad du skriver, og har heller ikke sagt du er kommet med en påstand om noget. Jeg skrev at Mathias' spørgsmål i det citerede sidste indlæg kunne lyde lidt hen af en påstand. Men nu er jeg jo også gift med ham og kender ham derfor.

Jeg kan ikke udtale mig så meget om min AT da jeg fik den sidste år, men som nævnt synes jeg at være ret godt tilfreds med køreegenskaberne indtil videre. Jeg har også haft gademotorcykler (Bandit og Fireblade) men glæder mig til at prøve en allroader så man kan smutte af vejen når man har lyst til det.
Den sejeste er naturligvis mig selv!yaknudsen skrev:

Spøg til side. Der er på ingen måde nogen der skal føle sig angrebet. Jeg spørger blot, da jeg har undret mig. Nu fik jeg så et par forklaringer, og tak for det

Nu har jeg heller ikke, som seje Mathias, gjort det store i touring...
Men indtil videre, efter at jeg har fået min alukasser på, må jeg sige at det tyder på at være en del mere behageligt at komme på langtur. De er jo intet mindre end vildt rummelige og vildt praktiske at have med. Og så ser det sgu også lækket ud...