Service på AT RD07

Her kan debateres alt, næsten.
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Takker...

Hvad end forskellen så er..... :roll: :?: ;-)

Mvh
Christian
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Shims er små "brikker" man har i forskellige tykkelser som smides ind mellem knasten og ventilen, i modsætning til vippearme med stilleskruer.
Christian Lau

Ok... Er det lige præcist, den en metode ifht til den anden??

Mvh
Christian
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

En stilleskrue kan jo stilles helt trinløst (hvis man kan styre det), og det er lidt svært da det "flytter" sig lidt når man spænder kontra på stilleskruen.
Shims kommer i små spring, og man er derfor nødt til at vælge den nærmeste, hvis der ikke lige er den tykkelse, som man egentligt skulle bruge. Shims er nok også det mest tidskrævende, da man skal have knasten af hver gang man skal skifte shims.
Stilleskrue kan justeres uden at afmontere andet end selve dækslet.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Nikolajsen skrev:Shims er nok også det mest tidskrævende, da man skal have knastern af hver gang man skal skifte shims.
Ja, shims er lidt besværlige. Man skal først måle spillerummene. Er de forkerte skal knastakslen af og shim-tykkelserne måles. Så slår man op i en tabel og finder de nye shim-tykkelse, kører en tur ned til nærmeste motorcykelforhandler og håber han har de rette tykkelser man kan købe, kører hjem igen, monterer og måler efter.
Lidt mere omfattende end med stilleskruer :-?.

Til gengæld er der færre bevægelige dele der kan blive slidt fordi knastakslen groft sagt trykker direkte ned på ventilen (med blot en shim og en holder imellem). Der er ingen vippearme og stilleskruer og derfor mindre 'slør' og slid i systemet.

Således har min SuperTenere - med shims - et ventiljusteringsinterval på hele 42.000 kilometer! Jeg tjekker dog lidt oftere, men har kun haft brug for at justere én gang (efter ~50.000 km).

mvh Kåre
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej Christian

Billede
Nr. 3 og 4 er Knastaksler.
Nr. 10 og 11 er Ventiler. (2 ind og 1 ud i hver cylinder)
Nr. 5, 6 og 7 er vippearme. Som overfører, den roterende knast's ovalitet, gennem vippearmen til ventilen.
Når ventilen er helt lukket og knasten står modsat vippearmen, skal der være en vis afstand mellem vippearmen og ventilen.
Dette spillerum kan her justeres med skruen (22) som så låses med kontramøtrikken (23)

Når du har knasten til at trykke direkte på ventilen, justeres dette ventilspillerum med "skiver".

Billede

Hold da op! Håber ikk kæden faldt af :lol:
Christian Lau

WOWOW Lykkedal, det tager jeg sgu hatten af for !
Det var vist var lidt over "pædagoisk grundkursus" :lol: men jeg er helt med !

Jeg tvivler på, at der er noget der skal justeres, for dén motor, går bare fantastisk! Men det skal jo efterses!!!

-det var lidt sjovt, da jeg havde været i Slangerup for at bestille tid til service og kørte derfra, kunne jeg simpelthen ikke lade være med at frydes over maskinens gang. Den kører bare SÅ vidunderligt, og for f..... hvor er jeg dog glad for valg af maskine... Det er sgu sand lykke ;-)

Glæder mig nu til at den har fået service, -tanken om at den ikke er "hjemme" et par dage er uudholdelig..... ;-)

Mvh
Christian
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Christian Lau

Tro aldrig 100% på hvad du læser i forum's

Jeg er jo bare fabriksarbejdersøn fra Lammefjorden :-D
Besvar