Vinterkørsel, sidevogn m.m.

Her kan debateres alt, næsten.
PAVJ

Vinterkørsel, sidevogn m.m.

Indlæg af PAVJ »

"dustndirt" har skrevet inspirerende indlæg / oplæg omkring DNEPR og URAL med sidevogn.
Jeg fandt følgende på www.ural.dk:


Mit største problem her om vinteren er dug på indersiden af visiret. Jeg har prøvet at gnide visirets inderside ind med stort set alle de midler, der findes mod den slags, men ind til videre har jeg ikke fundet et middel, der duer. Så hver gang jeg holder for rødt lys slår jeg visiret op, det hjælper.
Når det er rigtig koldt, kommer jeg til at fryse om fingrene, når jeg har handsker på. Et par tætte luffer med lange manchetter er bedre, og jeg tror at det er fordi at der er mere plads til fingrene i lufferne end i handskerne. Jeg har en rigtig tyk køredragt, og den er faktisk så varm, at jeg egentlig kun behøver at have undertøj på indenunder. Køredragten er min bedste investering, for jeg har det sådan, at det skal være en fornøjelse at kører, selv om det er koldt.


Gad vide hvad det er for en køredragt der refereres til, min den er i alt fald pi... kold - jeg synes ikke jeg kan holde varmen.

Har nogen her gode erfaringer at dele ud af? :-D

Fik iøvrigt lyst til selv at få sådan en russerskabning - til vinter og sjovkørsel.

Men det her var selvfølgelig også en mulighed :-P

http://www.rymc.dk/image/brugt/XT600-2.jpg
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, det er også en mulighed. Den mangler bare en væsentlig ting (efter min mening), og det er træk på sidevogns hjulet :shock:
Og ja det kunne være sjovt, det er bare ærgeligt at det altid er så koldt, når der ligger sne :roll: :lol:

Den eneste dragt, som jeg kender, der kunne være så varm, som indlægget antyder, er en rigtig overlevelses dragt. Men det er jo ikke en køredragt, og mangler derfor div. beskyttelser.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
dustndirt

Indlæg af dustndirt »

Nikolajsen skrev: Den eneste dragt, som jeg kender, der kunne være så varm, som indlægget antyder, er en rigtig overlevelses dragt. Men det er jo ikke en køredragt, og mangler derfor div. beskyttelser.
Ja, og netop derfor kører man det inde under dragten, brynje, knædimser osv.
Nu ved jeg ikke lige hvem skribenten er og hvilken dragt han omtaler, men alm cross beklædning er: Al beskyttelse for sig og køredragten udenpå - det være sig ren cross outfit eller til en tur ud i det blå.

Dorte
dustndirt

2WD

Indlæg af dustndirt »

Nikolajsen skrev:Ja, det er også en mulighed. Den mangler bare en væsentlig ting (efter min mening), og det er træk på sidevogns hjulet :shock:
Træk på sidevognen er på godt og ondt.
Den vil ikke gerne dreje.
Hvis sidevognen evt rammer en lavning/hul og letter, når det så lander igen, så trækker det ikke frem, men slår op....
Ja, til gengæld får man jo en maskine der kommer frem overalt - men det har sine bagsider - og hvis man ikke er opmærksom på det - så er sidevognstrækket direkte livsfarligt.

Dorte
Som er væltet med MT16, 2 gange, begge i venstresving, sidevognen kom op over...
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: 2WD

Indlæg af Nikolajsen »

dustndirt skrev: Som er væltet med MT16, 2 gange, begge i venstresving, sidevognen kom op over...
:?: :?: Ikke forstået..
mener du højresving? og hvis det er højresving, har selve trækket vel ikke så meget at gøre med at sidevognen "rejser sig"

Ja, der skal jo helst være lidt "udveksling" mellem hjulene, er der ikke det på sådan en russer?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 695
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

At lette sidevognen i et højresving er ikke farligt, for det kan man styre. Det er venstresving der kan være farlige.
Hvis man drejer skarpt til venstre med en vis hastighed, og samtidig slipper gassen, så letter baghjulet!
Og det kan man ikke styre, da det er afhængigt af hastigheden hvor meget baghjulet vil lette.
Jeg har selv prøvet at være der oppe hvor jeg ikke viste om den ville gå den ene, eller den anden vej, med den endte
med at gå ned på baghjulet igen. Men der er folk der har slået en hel saltomortale på den bekostning.
Heldigvis har dem jeg kender til kun fået skader på selvtilliden, og mindre skader på cyklerne.
Her snakker jeg kun om cykler med 1WD, men jeg vil tro reaktionen er den samme på en 2WD, måske endda værre da
sidevognshjulet samtidig vil motorbremse, jeg har dog aldrig prøvet en sådan.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja ja :-D , men Dorte skriver "venstresving" og "sidevognen kom op over". Det er ligesom det jeg ikke kan få vendt rigtigt inde i hjernen.
Bønne skrev:At lette sidevognen i et højresving er ikke farligt, for det kan man styre.
Ja, hvis man får bremset, eller har mulighed for at "rette svinget lidt ud" :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
dustndirt

2WD

Indlæg af dustndirt »

På køreteknisk anlæg i sin tid, lærte jeg at løfte en alm sidevogn op, ved en skarp højredrejning, og ligeledes at holde den oppe.
Lærte at ved venstresving, så vil ekvipagen opføre sig præcist som Bønne beskriver det.

På min russer træder disse "naturlove" bare ud af kraft.

Sidevognshjulet er længere bagud end normalt, pga kraftoverføringen til sidevognshjulet, dette gør at den også har nemmere ved at gå på næsen med sidevognen, hvis baghjulet på mc'en i givet fald løfter sig. Dette er dog ikke så farligt, idet den bare vil lægge sig på selve sidevognshjulet og blive stående (vel at mærke, hvis man ikke har for meget fart på...).

Jeg havde ligeså svært ved at forstå det med venstresving, indtil jeg selv prøvede det.
Men det er et faktum, at ved skarpt venstresving, (det ser ellers godt ud - broadside med dobbelt hjulspind 8-) ), som evt får sidevognen til at lette, så vil sidevognshjulet accelerere i luften og det øjeblik hjulet møder fast grund igen, så trækker det ikke frem - men slår op som en bold. Og dette vil ske med en hurtighed som, ja, hverken jeg eller min passager i sidevognen kunne nå at opfatte.

Også ved højresving skal det sidevogshjul bare holdes nede, dvs god nedbremsning inden sving. Eller passageren hængende som sandsæk helt ude på skærmen :lol:

Dorte
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

For lige at vende tilbage til -det der med at holde varmen-

Har nogen her kendskab til at køre med overlevelsesdragt?

Jeg har forsøgt med forskellige termokedeldragter, men det har ikke rigtigt været godt nok. Hørte om en som kørte med neopren vaders, altså sådan nogle lystfisker installationer - meeeen ka´det passe at de er varme :?:

Det mest effektive jeg kender er at hoppe på MCen, derefter hoppe af igen og så snuppe bilen........ :roll:
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

At holde varmen mener jeg i høj grad afhænger af kvaliteten af tøjet, og ikke bare at tage en masse tykt tøj på. En thermokedeldragt er vel næppe vindtæt.

Jeg har aldrig haft problemer med at holde varmen når jeg har kørt i frostvejr. Jeg har altid bare kørt med gode lange thermounderhylere og tilsvarende langærmet thermoundertrøje. udover har jeg så min Gore-tex Dainese jakke og bukser med godt kraftigt for. Har så haft varme i håndtagene. Eneste der kunne blive lidt koldt var fædderne og kinderne.

Ved halsen har jeg brugt sådan en elastisk uldfætter man kan trækker over hovedet.
Jan Jacobsen

Indlæg af Jan Jacobsen »

Hejsa..
Kører ikke om vinteren mere, men da jeg gjorde, kørte jeg med en termokeldragt med opdrift.. Når den er med opdrift, er det typisk en termodragt der bruges til søs.. alså er den rimelig vandtæt.. er aldrig blevet "våd" i snevejr, og man holder sagtens varmen.. eneste ulempe er at de koster ;-) Kan købes i sejlsports forretninger..
Men der er selvfølgelig ingen "beskytter" til ryg o.s.v i dragten

Mvh Jan J
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Sejt!

Indlæg af Søren Dahl »

Det er fandme sejt Leif the Wiking - jeg har selv prøvet det som du beskriver - det er herre fedt - og man føler sig ret sej faktisk - selvom det naturligvis både er dumt og farligt - men sådan er det jo tit med seje ting :lol:

Cool Leif :ok:

Mvh Søren
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 695
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Hej alle nuværende og fremtidige vinterkørere :lol:

Jeg kender en der kører vinter med en sejlerdragt, jeg kender ikke mærket eller prisen, men det er formodentlig en eller anden
form for overlevelsesdragt. Jeg ved han har købt den i Masnedø Marinecenter, og han er vældig tilfreds med den.

Selv kører jeg med et sæt Frank Thomas Touringtøj, en ældre kraftig model købt i 1997, med udtageligt foer og Goretex.
Det har aldrig været vasket, og er flere steder slidt igennem til Goretex´en, men det er stadig 100% vandtæt og har altid været det :!:
Inderst har jeg et sæt Kansas 3-function thermoundertøj, og uden på det et sæt almindeligt Kansas thermotøj (ikke fiberpels).
Det har også den fordel at man kan nøjes med at skifte Touringtøjet ud med Thyborønhabbitten når man har slået teltet op på vintertræf,
og derved spare at tage ekstra tøj med i oppakningen. :-D

På fødderne har jeg et par tykke uldsokker og et par Sorel støvler med filtfoer til -40 grader.

Handskerne jeg bruger er et par IXS Duo, de er med inderhandsker, deraf navnet, og det er de bedste vinterhandsker jeg endnu har haft.
Jeg har selvfølgelig også varme i håndtagene (hjemmelavede), men skal man køre længere stræk og i decideret frostvejr, er det dog heller
ikke nok (heller ikke med handsker fra Bayerske Maskin Wærksted), og så er der kun én løsning: styrluffer.

Nu er det sådan at de styrluffer man kan købe enten er ret dyre, eller er beregnet til Nimbusser e.lign. der ikke har kontakter på styret, og
derfor er der for lidt plads i dem. En bedre og billigere løsning er at gå i Harald Nyborg og købe et liggeunderlag og en rulle Gaffatape :-D.
Med lidt kreativitet kan man så lave et sæt styrluffer som man vil have dem, og de er både vandtætte og isolerende.

Problemet med dug på visiret er der også kun én ordentlig løsning på: elvarme.
Det har jeg eksperimenter og kørt med i mange år, og den løsning jeg nu er kommet frem til må nok siges at være optimal.
Nu er det ikke sådan at man ligefrem kan varme kinderne på det, men omvendt bliver der aldrig decideret koldt i hjelmen.
Uanset om det er +5 eller -15 grader kommer der aldrig dug på visiret, og sneen sætter sig ikke fast på det.
På underkanten af hjelmen har jeg monteret en neopren-"krave" som jeg engang købte hos M&P i England, den går vandret ind under hjelmen
og slutter tæt om halsen (kan klippes til). Den fjerner træk i hjelmen nedefra, og samtidig isolerer den mod støj.

Ovenstående "indpakning" brugte jeg også da jeg i februar 2008 var 12 dage i Norge, bla. til Krystal-rally og Primus-træf (se under billeder),
og selvom jeg kørte 250 - 300 km ad gangen/om dagen i frostvejr, kom jeg aldrig til at fryse. Jeg prøvede også nogle varme-"poser" til støvlerne,
de udvikler varme når de kommer i forbindelse med føddernes fugtighed. Om de virkede ved jeg ikke, jeg kunne ikke mærke at de varmede,
men omvendt frøs jeg ikke om fødderne :-D.

Det var lidt af mine erfaringer omkring beklædning som vinterkører i ca. 25 år, har i spørgsmål til visir eller andet er i velkomne til at kontakte mig,
jeg skal gerne give konsulentbistand :-D.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Tidligere_medlem_1

Varme i visiret

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Ja Bønne.
Varme i visiret, det lyder som en super god idé.
Det vil jeg gerne høre noget mere om.
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

Bønne skrev:
Det var lidt af mine erfaringer omkring beklædning som vinterkører i ca. 25 år, har i spørgsmål til visir eller andet er i velkomne til at kontakte mig,
jeg skal gerne give konsulentbistand :-D.

Hej, ja det med varmevisir lyder godt, har du billeder af "systemet" -
i nat frøs det 17,5 grader her, men der sad jeg ved den lune brændeovn :lol:

Poul
Besvar