Historie

I maj 2003 var der en person der i Touring Nyt søgte kontakt med andre der interesserede sig for Honda Transalp, og evt. havde dele liggende til samme.

Vi var et par stykker der kontaktede personen og blev enige om at mødes,.

Det gjorde vi så  torsdag d. 21 august 2003.

Det var nok mest en misforståelse, der var starten til klubben som den er i dag.

Vi havde forstået det sådan at personen var interesseret i en klub for Transalp, Det var ikke lige det han havde tænkt sig fra starten, men aftenen udviklede sig og snart havde vi en livlig snak om hvordan vi kunne starte en klub. 

Så gik jagten ellers ind på ligesindede, og gennem intensiv søgning og mange e-mails kom vi hurtigt op over 20 medlemmer.

Meningen med vores lille klub var at bruge hinanden til at lære mere om denne fantastiske maskines muligheder og få et fællesskab om den fælles interesse.

Efter en del snak blev vi enige om at de to brødre, Africa Twin og Varadero skulle med, da de har appeal til samme type brugere som Transalp'en og motorerne er konstrutionsmæssigt nogenlunde ens.

Meningen var at der skule arrangeres forskellige ture, nogen ud i det blå en aftenstund, eller søndag eftermiddag, måske ud på de små veje, og for andre på lidt grus eller vesterhavsklitterne. Det kunne også være at mødes til en kop kaffe et eller andet sted.

Klubben har været under fortsat udvikling, der er blevet lavet vedtægter og bestyrelse. Der er aktive og entusiatiske medlemmer i stort set hele Danmark. I øvrigt har vi også flere udenlandske medlemmer, lidt samarbejde med udenlandske klubber...

Nogle bruger klubben som hjælp til at klare MC-spørgsmål, andre får planlagt små og større ud i verden.

Du kan få indflydelse på klubbens fortsatte udvikling ved at være med i vores fællesskab.....




Opdateret d. 8 Maj 2021
HARK, Historie, idegrundlag.

Den oprindelige definition på en Honda AllRoad motorcykel var tidligere meget
snæver og omfattede udelukkende maskiner med 2 cylindrede V motorer af modellerne
Transalp, Africa Twin og Varadero.

Som tiden gik, blev flere af disse MC modeller udfaset eller forandret til
ukendelighed, og det gav HARK en kæmpe udfordring for fremtiden - vi var nødt til
at skabe en ny definition af hvad der er en Honda Allroad Motorcykel på en måde
der fastholder det oprindelige idegrundlag for Honda AllRoad Klubbens stærke og
traditionsbundne fællesskab.

Vi ville ganske enkelt ikke acceptere at det adgangsgivende udvalg af
motorcykler støt men ubønhørligt bevægede sin hen mod kun at omfatte ældgamle
(men stadig helt fantastiske) motorcykler som mere og mere begyndte at ligne
vetranmotorcykler.

Diskussionen om en forandring af modeludvalget var en meget stor ting for HARK,
og for at sige det lige ud - har der været meget store følelser involveret.

Skulle man stædigt fastholde det oprindelige idegrundlag og lade klubben dø en
langsom død efterhånden som de legendariske maskiner rustede væk?

Eller skulle man tilpasse sig fremtiden, med risiko for at tage livet af HARK
ved at skylle det oprindelige idegrundlag ud med det snavsede badevand?

Det var her det gik op for de fleste HARK'ere , at det i virkeligheden handler
mere om fællesskab, friluftsliv og en jævnlig omvej der ud hvor asfalten
slutter, hvor markveje, grusveje og gedestier tager over. Med andre ord der ude
hvor andre sjældent kommer.

Friluftsliv, bålmad, overnatning i det fri, kortere og længere MC ture, hygge og
fællesskab har altid været den altoverskyggende sammenhængskraft i HARK.

Det handler slet ikke om at pløje rundt og smadre naturen med grove knopdæk.

Tværtimod handler det om friheden til at nyde naturen og samtidig kunne udvise
passende respekt for såvel natur som det omgivende samfunds love og regler samt
ikke mindst den private ejendomsret.

En HARK'er er et ordentligt menneske som ikke høvler hovedløst rundt og generer
andre mennesker med hensynsløs kørsel, fri udblæsning og skamløs bortkastning af
affald udenfor de autoriserede affaldsopsamlinger.


Definition af en adgangsgivende motorcykel.

1.) Det er en Honda. Der findes mange mange fantastiske motorcykler som ikke er
Honda'er. De er bare ikke Honda'er, og derfor er de ikke adgangsgivende i HARK.

2). En Honda AllRoader er en maskine som er designet af Honda til at kunne
benyttes på såvel faste som løse overflader.
Altså også asfalt - hvor flertallet
af HARK'ere typisk foretager langt størstedelen af deres kørsel.

3). En Honda AllRoader er typisk designet med god frihøjde, oprejst siddestilling,
relativt lange og robuste støddæmpere samt ditto affjedring. Ofte (men ikke altid)
med store smalle egerhjul.


4). En Honda AllRoader kan (hvis man er AllRoad nørd) udstyres med store
praktiske sidetasker og andet Adventure-agtigt udstyr
som feks. styrtbøjler,
motorskjold, forlængede skærme, håndbeskyttere, varmehåndtag, grovmønstrede dæk
og lignende.

5). En Honda AllRoader vil fra Hondas side typisk have tilføjet bogstavet X til
sidst i typebetegnelsen - eller være placeret i kategorien Adventure.


6). En Honda AllRoader kan i princippet godt være en decideret OffRoader, men
det er en forudsætning at maskinen er godkendt til kørsel på offentlig vej.

7). En adgangsgivende Honda AllRoader kan godt være udstyret med en sidevogn,
hvis den ellers opfylder de øvrige punkter som karakteriserer en Honda AllRoader.

8). En Honda AllRoader er en motorcykel, IKKE en ATV eller et automobil.

9). En Honda AllRoader er IKKE en Honda Goldwing eller lignende som grundet
førerens særlige evner ud i kørsel på ujævne og eller løse overflader sagtens vil kunne
gøre sig gældende - på trods af motorcyklens øvrige kendetegn.

10). Såfremt der opstår tvivl om hvorvidt en motorcykel er en adgangsgivende
Honda AllRoader afgøres tvivlen af Honda AllRoad Klubbens bestyrelse.
Ved yderligere tvivlstilfælde afgøres en eventuel tvist af Honda AllRoad
Klubbens generalforsamling som udgør klubbens højeste myndighed.


På vegne af HARK's bestyrelse, Jens Knudsen, d. 8. Maj 2021