Negeren kom hjem fra Troldmanden.

Her kan debateres alt, næsten.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

hmm.. Alt den polemik med tændingsbanken ved jeg ikke så meget om. Har kun selv oplevet at min gamle 89'er TA var lidt underlig når jeg kørte på oktan 92, og det på trods af at den burde kunne køre på 91 uden problemer.

Hvad angår højoktanbenzin så ved jeg kun at det primært bliver brugt på højt komprimerede motorer, som man ser det i motorsport. Dette pga højoktansbenzin -fx oktan 99- jo har en højere antændingstemperatur og derved kan komprimeres mere uden at selvantænde i cylinderen.
Dette kan vel godt overføres til tændingsbanken.. Eller.. ??

Jeg er ikke ekspert heller.. Så kan vel kun bliver klogere.. :-P

Men en anden ting, Yankie. Vil det godt nok sige at det Luftfilter jeg har købt hvor der står det giver mellem 5-10 hk. Det er bare salgsgas ?? :lol: :lol:
Mathias

Indlæg af Mathias »

Præcis - tændingsbanken er netop når benzinen selvantænder :-)

Iøvrigt vil jeg stille mig særdeles tvivlende hvis nogen på noget tidspunkt prøver at bilde mig ind at man får mellem 5 og 10hk mere blot ved at skifte til et andet luftfilter ;-) Især på en så "doven" motor som vores.

Jeg ved at man på Suzuki Bandit 1200 kan hente mellem 15 og 20hk ved at skifte standardpotterne ud med "ræs"-potter (lidt i samme boldgade som "ræs"-luftfilter), men det skyldes udelukkende at den fra fabrikkens side er droslet i udstødningen til at yde 98hk for at passe bedre ind på det tyske marked.

Nå, det var vist en afstikker :-)

Bottomline: Ja, jeg vil mene at der er salgsgas at påstå at et andet luftfilter i sig selv giver 5-10hk. Og omdyses maskinen ikke til det skulle det ikke undre mig om det ligefrem kunne have negativ indvirkning på motorens effekt.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Det med 5-10 hk ifølge en luftfilteremballage var nu også bare for at drille lidt :-)

Jeg tror man måske kan hente 5 hk ekstra på en RD07A motor hvis man 100% optimere indsugning/udstødning og alt ind imellem. Altså her mener jeg ikke portning, andre knaster og den slags. Men mere det man "selv" kan rode med, det være sig også inddysning osv..

Jeg har læst om en hollænder, mener jeg det er, som selv lavede nogle modifikationer på luftfilterkassen og dyserne og derved fik sig en noget mere responsiv gas, men om det er noget der holder stik på samtlige RD07ere.. det tør jeg ikke sige.. :-)
Brugeravatar
iver
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej drenge.

Hvor sjovt at komme hjem og læse den udvikling tingene har taget :-D

Jeg er helt sikkert klar på en udfordring, godtnok er vi fætre Ramus, men sådanne anklager som du kommer med skriger jo på en udfordring ;-) Men det skal gøres ordentligt, så det skal vel være hos "troldmanden" så finder vi jo også ud af om der er noget om snakken med at Bent har pillet ved hans anlæg, så må vi se hvad vi gør med evt klimaudsving. Har allerede snakket med Finn om priser, og det koster jo kun 350 kr for en måling, jeg betaler hvis den siger over 56hk (det er vel ca midt imellem de to målinger)og jeg forslår at Rasmus betaler hvis den siger under! Han er jo ligesom den udfordrende! Og det er altså i alt venskabelighed :!: :!: :!: men en mandedyst er vel ikke af vejen ;-)

Mht Til "guru" så ja Bent er helt sikkert min guru og han har altid behandlet mig til topkarakter, og jeg har aldrig hørt om andet! Vi har vel lov at have vores egne foretrukne ;-) Men Jeg er sikker på at andre i klubben har en anden foretruken end "troldmanden" eller "guruen".

Mht til str af den ene og anden pik kan vi jø gøre det på to måder, enten spørge Tina, eller finde målebåndet frem! Hvad siger du Rasmus?

Og angående luftfiltersnakken, ja så aner jeg intet om det, men har hørt både og om det! Men jeg kan da se at "troldmanden" sælger og montere skidtet (KN filter), det påståes jo hårdnakket at han kun bruger "state of the art" så måske der er noget om snakken.

Som Rudolph Blodstrupmose sagde til Theodor Fælgen, da han udfordrede ham til Bjergkøbing Grandprix " TIME WILL SHOW"

Så kan vi jo holde Rasmuses "rullefest" bagefter ;-)

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Mathias

Indlæg af Mathias »

Hvorfor ikke gøre det ved Rydbergs til åbent hus hvor det koster en 50'er? Godt nok viser deres felt sikkert for meget, men det er jo så tilfældet på begge cykler hvis det bliver samme dag, så det er stadig en fair dyst :-) og så er der 2x300kr tilovers til bajere og pølser til "rullefesten" ;-)
Brugeravatar
iver

Indlæg af iver »

Jeg ved godt at i sikkert har fælles økonomi, men din kone kan vel svare for sig selv? ;-)

Jamen fordi at vi så finder det rigtige tal! I siger jo at "troldmanden" er den eneste troværdige! Så kan vi også sammenligne med Bents tal! Eller får du kolde fødder på din kones vegne? ;-)

Og så tror jeg iøvrigt at vi må snakke med Rydberg om hvad han siger til jerres anklager når vi kommer derud! Det er vel fair nok Mathias!?

Mvh Iver

Ps. Vi splejser jo om bajre og pølser bagefter alligevel!?
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Vedr. luftfilter:
Et KN filter kan godt give mere effekt (hvor meget vil jeg ikke siget noget om, men formentligt ikke ret meget). Det der sker er at et KN filter har en bedre gennemstrømning af luft (mindre tæt) og når der kommer mere luft igennem, kan man gå op i dysse størrelse, med dermed bedre fyldning .
Med andre ord ethvert filter med bedre gennemstrømning kan give mere effekt, hvis ellers den bliver dysset ordentligt ind, som nævnt af andre.
Det er også på grund af det mere åbne materiale på et KN filter, at det skal vædes i olie, det fanger bedre støv.

Vedr. Oktantal:
Hvis man kører med STANDARD motor, der er indstiller rigtigt (alle indstillinger) har oktan tallet ingen betydning. Det er rigtigt at det primært forhindrer tændingsbanken. Tændingsbanken er et udtryk for at bensin/luft blandingen eksploderer i stedet for at forbrænde.
Højere oktantal er/kan være nødvendigt hvis man tuner en motor, og som også nævn ved øget kompression.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

så vidt jeg ved skal et KN filter da vist ikke vædes i olie før brug. Det er kun skumfiltre der skal det.
Men ja, K&N filtre skulle være knap så fintmaskede som standardfilter og skumfiltre, vel også derfor de fleste vælger at undgå dem til offroad brug.

Eller tager jeg fejl hehe.. Kan jo ikke have ret altid :-P
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

tingtilsalg skrev:så vidt jeg ved skal et KN filter da vist ikke vædes i olie før brug. Det er kun skumfiltre der skal det.
Men ja, K&N filtre skulle være knap så fintmaskede som standardfilter og skumfiltre, vel også derfor de fleste vælger at undgå dem til offroad brug.

Eller tager jeg fejl hehe.. Kan jo ikke have ret altid :-P
Hmm. kan godt være at jeg har taget munden for fuld med hensyn til olie på KN filter. Var ellers sikker på at jeg havde læst det et eller andet sted, men nu kan jeg ikke finde det.....leder videre
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver

Indlæg af iver »

Jeg lavede lige en ny streng om KN luftfiltre, synes jeg vi trængte til.

viewtopic.php?t=1281

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Nikolajsen, læste lige det samme.. Var nemlig også kommet helt i tvivl. Synes aldrig nogensinde jeg har hørt om at man smider olie i et K&N filter, men det gør man åbenbart.
Mathias

Indlæg af Mathias »

iver skrev:Jeg ved godt at i sikkert har fælles økonomi, men din kone kan vel svare for sig selv? ;-)

Jamen fordi at vi så finder det rigtige tal! I siger jo at "troldmanden" er den eneste troværdige! Så kan vi også sammenligne med Bents tal! Eller får du kolde fødder på din kones vegne? ;-)

Og så tror jeg iøvrigt at vi må snakke med Rydberg om hvad han siger til jerres anklager når vi kommer derud! Det er vel fair nok Mathias!?

Mvh Iver

Ps. Vi splejser jo om bajre og pølser bagefter alligevel!?
Hold your horses, Iver ;-)

Haha - nej, jeg har skam ikke kolde fødder på hverken egne eller andres vegne :-)

Og lad mig lige slå fast at jeg på ingen måde "anklager" Rydbergs for noget. Snakken gik vist blot på, så vidt jeg husker, at hans rullefelt har ry for at ligge i den optimistiske ende mht. opgivelser af effekt.

Men derudover findes der så vidt jeg ved kun 2-3 stykker i Danmark med "rigtige" rullefelter. Den ene er Finn, den anden Mr. Dyno på Sjælland, og så er der vist én mere som jeg ikke lige kan huske.
De tekniske forskelle skal jeg ikke komme nærmere ind på her, da jeg ikke aner en kæft om det, men det er vist noget med at de "rigtige" kan "bremse", altså yde cyklen aktiv modstand, hvorimod de andre blot kan "følge med". Dette skulle gøre at man mere præcist kan justere delgassen, altså 10%, 20%, 30% throttle osv, til forskel fra de andre, hvor man godt nok kan få en fin glat kurve ved fuld gas, men hvor delgasserne mere beror på skøn og "sjus".

Men tag ud til Finn og få en snak, han kan nok gå en del mere i detaljen end jeg er i stand til her :-)
Yankie

Indlæg af Yankie »

Jeg kan da fint svare for mig selv bette Iver! :lol:
Og som jeg skrev til dig igår er det vist en tråd der er blevet drejet væk fra det oprindelige spor.
Der er ikke nogen der har anklaget Rydberg, Probike eller andre for noget. Det er blevet sagt at det er hvermandsviden i mc-kredse at de har ry for at ligge i den optimistiske ende som Mathias nævner det.
Der er reelt kun tre herhjemme der kan justere og måle præcist. Det er Dyno på Sjælland, Finn ved FV Motor som er nævnt, og så Carsten nede ved Midtfyns MC. Det er ene og alene fordi de har det nyeste udstyr og uddannelsen der følger med.
Mange af de andre bruger standard Map's (sprøjt) hvor det rigtige er at lave et Map der passer til den enkelte cykel.
Mathias

Indlæg af Mathias »

Midtfyns MC, der var den sidste - takker :-)
Besvar